Běhání – jak začít a nepřestat

V prvním díle článku jsme si povídali o tom, proč běhat. Běh totiž není jen dlouhou nudnou cestou, jak spalovat tuky, je to také způsob, jak uvolňovat fyzické a emocionální bloky. Navrací přirozenost a lehkost našemu pohybu a postoji, čistí pleť a uvolňuje výraz v obličeji. Uvnitř přináší oživení, radost a pohodu, navenek přitažlivost a krásu. Dnes si povíme více o tom, jak skutečně začít běhat – a jak nepřestat.

Nejprve doporučuji zbavit se přístupu „běhat musím aspoň hodinu, abych spaloval“. To je cesta do pekel. Na začátku jde zejména o to vytvořit si k běhání pozitivní vztah. Zamilovat se do něj. A většinu benefitů běh přináší, i když běháte kratší dobu. Až zjistíte, že už se pro vás běhání stává samozřejmostí, není tak náročné, jak jste si původně mysleli, a vlastně vás i baví, můžete postupně přidávat další kolečka a minuty. Časem si běhání zamilujete natolik, že ta hodinka uteče, ani nemrknete. V první fázi se však plně soustřeďte na budování návyku. Kašlete na spalování. Dbejte prostě na to, aby pro vás běhání bylo příjemné a rádi jste se k němu vraceli. Mnohdy člověka motivuje i to, že si pořídí běžecké boty nebo speciální běžecký úbor. „No, dneska se mi sice moc nechce, ale když už jsem si koupil ty boty…“ Když se vám opravdu nechce, můžete si říct – tak se prostě třeba jenom zkusím obléct do běžeckého a vyjít ven (to je totiž mnohem představitelnější krok). A ono pak už to běhání nějak přijde samo :-).

run water

Nejprve je důležité získat argumenty proti remcajícím vnitřním hlasům. Nemáte čas? Choďte běhat klidně na deset minut, to ještě nikomu časový harmonogram nezbořilo. Je to pro vás vyčerpávající? Běhejte jen krátce a jen tak rychle, aby vám to bylo příjemné. Klidně nejdřív jen choďte nebo střídejte pomalý poklus s chůzí. Vnímejte své tělo a soustřeďte se na techniku. Přijde vám trapné běhat před druhými lidmi? Uvědomte si, že lidstvo na téhle planetě dělá celou řadu věcí, které by z pohledu vyspělých bytostí byly trapné – válčíme, dohadujeme se o nesmyslech, nedokážeme ani sami před sebou obhájit, co vlastně chceme – jako lidé prostě jsme trapní, tak to nemusíte řešit 🙂 A pokud by tohle nepomohlo, zkuste Kritonovu metodu – představujte si ty dotyčné, jak vykonávají potřebu na záchodě 🙂

Rozhodněte se, kdy chcete běhat a jak často. Ráno? Večer? Každý den? Dvakrát týdně? Vždycky, když bude venku hezky? To záleží opravdu jen na vaší nátuře a na vašem životním stylu. Nebuďte příliš optimističtí a nečekejte, že kvůli běhání hned změníte veškeré své ostatní zvyky. Zvolte si však jasný cíl a sledujte, jestli se jej držíte. Můžete si třeba i psát, kdy jste si šli zaběhat, a pokud při zpětném ohlédnutí uvidíte, že svůj cíl nenaplňujete, můžete hledat příčinu. Přecenil jsem své možnosti a vybraný režim by znamenal víc změn, než kolik teď mohu unést? Existují nějaké důvody, proč se mi běhat nechce? Nemám dost jasnou motivaci, proč chci vlastně běhat? Není třeba si nijak spílat kvůli slabé vůli, zavádíte novou věc do svého života a je téměř jisté, že nenajdete ideální režim hned na poprvé. Můžete téměř počítat s tím, že někdy přijde krize – důležité je však vědět, co si v takové krizi počít. Časem si běhání zamilujete a všechno poběží (doslova) úplně samo. Ze začátku však očekávejte zkoušky a nezdary. Je to součást cesty.

Pokud potřebujete běhat kvůli hubnutí, mohu doporučit tři věci. Jednak je to zelený čaj před výkonem – pod vlivem kofeinu dochází ke spalování tuků mnohem dříve, už asi po prvních deseti minutách. Druhou možností je chodit běhat ráno na lačno – obvyklým důvodem, proč začínáme spalovat tuky po tak dlouhé době, je to, že tělo musí nejprve vyčerpat zásoby ATP ve svalech a glykogenu v játrech. Ráno je však tělo celkově vyhladovělé, tak začne čerpat tukové zásoby mnohem dříve.

Třetí možností je určena pro pokročilé. Je fyzicky náročnější, ale je to způsob, jak dát tělu mnohem větší impuls k hubnutí i k rozvoji v mnohem kratším čase. Může to být tedy úsporné řešení pro kohokoli, jehož časový režim je dosti napjatý. Princip je jednoduchý – střídejte krátké (např. minutové) úseky rychlého sprintu s pomalejším, třebas dvouminutovým, poklusem. Během dvaceti minut takového běhu dáte tělu silnější impuls než během hodiny běhání v aerobní zóně. Kvůli rozsáhlejší následné regeneraci se tak zrychlí metabolismus a vy tím pádem budete ještě den dva poté spalovat víc tuků než normálně, spálíte tím pádem víc, než při hodině aerobního běhu, kdy spalujete jen v této době. Princip této metody vychází z moderní metody High intensity interval training, která respektuje moderní poznatky o hormonálním a fyziologickém působení cvičení na náš organismus.

Tak přeju, ať vás běhání především baví, ať si k němu vytvoříte hezký vztah a ve výsledku vám tak může přinést vše, co si od něho slibujete!

Líbil se vám článek? Sdílejte jej s přáteli, ať si jej může přečíst každý, komu by mohl být užitečný.

Pokud chcete číst další podobné náměty k zamyšlení, nápady a inspirace, zanechte zde svůj email pro zasílání novinek. Chcete-li vědět více, přečtěte si více o tomto blogu.

I vy můžete najít životní styl, který vám sedne!

Jaké by to bylo být zdravý, v plné kondici a síle, s krásným tělem, po jakém toužíte?

Většinou víme dobře, co pro to potřebujeme udělat, jen to nějak nezapadá do našeho životního stylu. 

Pojďte s námi objevovat svůj osobitý životní styl, který bude respektovat vaše individuální potřeby a zároveň vám pomůže dosáhnout vašich cílů. 

Jíst zdravě, mít dostatek pohybu a přitom si užívat života plnými doušky není nemožné – naopak. 

Přidejte se k nám, abyste mohli objevit, jak bude vypadat právě ten váš životní styl. Abyste mohli objevit svou vlastní cestu k naplnění toho, po čem toužíte. Krok za krokem. 

privacy Cením si vaší důvěry. Nikdy ode mě nedostanete spam. Zprávy ode mě vám přijdou, jen když budu mít opravdu co říct (max. cca 1x týdně).

2 Comments

  • kVítek

    Reply Reply Únor 27, 2013

    Nejtěžší je zavázat si tkaničky a vyjít před dům … pak už to jde samo 🙂
    Běhu zdar!

    • admin

      Reply Reply Únor 27, 2013

      Jj, tím pádem je zavázání tkaniček klíčový krok, který je dobré zautomatizovat 🙂 Běhu zdar 😉

Leave A Response

* Denotes Required Field